Leren van elkaar met thematisch leesonderwijs groep 2-3
Basisschool De Doolgaard werkt al jaren met een groep 2-3 combinatie en biedt leerlingen thematisch onderwijs aan. De kinderen leren zo veel van elkaar en op die manier is de overgang naar groep 3 niet zo groot. Leraren ontwikkelen zelf lesmateriaal voor lezen en schrijven dat past bij het thema, de leerlijn en de doelen. Bekijk hoe dat werkt op deze school en lees meer tips voor thematisch onderwijs.
Door thematisch te werken met een gecombineerde groep 2-3 kunnen leerlingen makkelijker doorstromen, vinden leraren van basisschool de Doolgaard, een Daltonschool in Horst. Zij zorgen voor betekenisvolle thema’s en een rijke leeromgeving. Elk kind kind kan zo op zijn eigen niveau werken aan lezen en schrijven. De lessen starten gezamenlijk in de kring, daarna werken de leerlingen van groep 2 en 3 apart aan hun taken. Tot slot werken ze weer met elkaar in de hoeken.
Leerdoelen thematisch onderwijs
Los van de lesmethode ontwikkelen leraren zelf materiaal dat past bij het gekozen thema van die periode. Iedere week staat er een tekst centraal die de leerlingen eerst samen lezen. De leraar biedt de tekst op drie niveaus aan. Ook bij andere lessen, zoals schrijven, komt de tekst weer terug. Als je de doelen maar goed voor ogen houdt, is het niet moeilijk om de lesmethode los te laten, vinden leraren Lea Thijsen en Loes Hesen.
Voordelen van thematisch werken in een combinatiegroep 2-3 zijn volgens hen:
- De kinderen leren veel van elkaar
- Groep 2-leerlingen maken al kennis met letters, woorden en cijfers
- Groep 3-leerlingen krijgen meer ruimte voor spel
- Er is een doorgaand leerproces
Meer tips voor onderwijs in groep 2-3
Leraar24 vroeg leraren om meer tips voor onderwijs aan combinatiegroep 2-3:
- Zie de groep als één groep en kijk waar je instructies en leerstof van groep 2 en groep 3 met elkaar kunt verbinden. Veel vakken en thema’s kun je samen doen. Vooral op het gebied van rekenen kun je doelen goed combineren. Het motto is: Samen waar het kan, apart waar het moet.
- Haal inspiratie uit methodes, maar wees niet bang om de methode los te laten. Ga uit van een thema en houd daarbij de doelen en leerlijnen voor ogen. Dat geeft rust en ruimte in het programma.
- Twijfel je over het loslaten van de leesmethode van groep 3? Start dan pas met thematisch leesonderwijs als alle letters aan bod zijn gekomen.
- Ga eens kijken bij een groep 2-3 op een andere school. Wat is daar de aanpak? Zeker bij het maken van een rooster geeft dit nieuwe inzichten en inspiratie.
- Je hoeft niet alles met de combigroep te doen. Probeer ook tijd in te roosteren voor één groep. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van een stagiaire of door groep 2 met een andere kleutergroep te laten spelen.
- Stimuleer de zelfstandigheid van kinderen, bijvoorbeeld door met een stoplichtsysteem te werken. Stem de duur goed af op de ontwikkeling van kinderen.
Meer weten?
- Lees de artikelen op Leraar24 over spelend leren voor een soepele overgang naar groep 3, of het belang van spel bij jonge kinderen.
- Lees in het onderzoeksartikel hoe je het leergedrag van kleuters in groep 2 kunt stimuleren.