Boeiend bijbelverhalen vertellen
praktijk
po

Boeiend bijbelverhalen vertellen

Vaak worden bijbelverhalen voorgelezen als onderdeel van levensbeschouwelijk onderwijs. Paul Constandse kiest er liever voor om ze te vertellen, want dan kan hij zijn klas echt bij het verhaal betrekken en lukt het hem beter om het verhaal te laten aansluiten op de belevingswereld van leerlingen. “Ik denk dat je met betekenisvolle verhalen en de juiste verteltechniek alle leerlingen kunt aanspreken, ook als ze thuis niet christelijk worden opgevoed.”

  • Deze video kan worden embed

Het verschil tussen voorlezen en vertellen is dat je bij vertellen meer je eigen invulling en details aan een verhaal kunt geven. Hiermee kun je er voor zorgen dat leerlingen hun eigen ervaring koppelen aan een bijbelverhaal en zich kunnen identificeren met de personen uit de verhalen. Zo krijgt het verhaal meer betekenis. Vertellen heeft verder als voordeel dat je letterlijk je handen vrij hebt om te werken met gebaren en attributen. Je kunt gemakkelijker oogcontact maken, waardoor er sneller interactie ontstaat met de leerlingen.

Tips om boeiende bijbelverhalen te vertellen 

Constandse, leraar groep 5 en 6 op PC/RK Basisschool Het Kompas in Oost-Souburg, vindt dat verhalen vertellen echt een meerwaarde heeft, omdat leerlingen sterker betrokken raken. Zijn tips voor het vertellen van een goed (bijbel)verhaal zijn:   

  • Kies een beeldend verhaal.
  • Zorg dat kinderen zich kunnen identificeren met personen of gebeurtenissen in het verhaal.
  • Wees je bewust van hoe je je beweegt.
  • Spreek melodieus en met intonatie.
  • Prikkel leerlingen met vragen als: Stel je voor dat jij daar was, wat had jij dan gedaan?
  • Bedenk coöperatieve werkvormen waarbij leerlingen bijvoorbeeld in tweetallen iets moeten bespreken.

Iedereen krijgt het woord

Constandse gebruikt de coöperatieve werkvorm Tweepraat om alle leerlingen actief te betrekken bij het verhaal. Bij deze werkvorm formeren de leerlingen tweetallen en geven leerlingen om de beurt antwoord op een open vraag. De leraar stelt ervarings- en belevingsvragen naar aanleiding van het bijbelverhaal en dit leidt vaak tot een mooi levensbeschouwelijk gesprek.

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.