Verbeter de kwaliteit van je les met Lesson Study
Van elkaar leren door samen lessen te ontwerpen en verbeteren. Dat is Lesson Study in een notendop. Eén leraar probeert de les uit, de andere leraren observeren de leerlingen tijdens de les. Tijdens de nabespreking analyseer je wat goed ging en wat nog beter kan.
Lesson Study is een professionaliseringsaanpak uit Japan en is geschikt om pedagogische en didactische inzichten en kennis op te doen. De methodiek stimuleert de samenwerking en onderlinge verbondenheid tussen collega’s. Zo is deze aanpak een goede manier om theorie en praktijk met elkaar te verbinden. In de video zie je hoe dit werkt.
Hoe gaat Lesson Study in zijn werk?
De werkwijze van Lesson Study bestaat uit zes stappen. Bij het doorlopen van deze zes stappen ondersteunt een externe of interne begeleider het lerarenteam. De zes stappen zijn:
- Het doel en het onderzoeksthema bepalen.
- Gezamenlijk een les ontwerpen op basis van het doel en thema.
- Een teamlid geeft vervolgens de les aan diens klas, waarbij collega’s de leerlingen observeren.
- De les nabespreken.
- De les zo nodig bijstellen en opnieuw geven.
- Het team bekijkt wat de leerlingen en leraren hebben geleerd en deelt de ervaringen met anderen.
Meer weten?
- Lees in de publicatie Beter lesgeven met Lesson Study over het onderzoek van de Rijksuniversiteit van Groningen naar de effectiviteit van Lesson Study. Of lees op Kennisrotonde in hoeverre Lesson Study een effectieve professionaliseringsmethode is.
- Ontdek nog meer manieren om te groeien als leraar.
- Stichting LeerKRACHT biedt een aanpak voor het creëren van een schoolcultuur waarin leraren van en met elkaar leren.