Praktijk en theorie gaan samen bij entreeopleiding First Class
Op het MBO Amersfoort gaan de entreeleerlingen echt aan het werk. MBO Amersfoort heeft restaurant First Class opgericht waardoor leerlingen direct alle theorie in de praktijk kunnen toepassen. Zo leren zij sneller en met meer plezier.
Frits van Dasselaar, clustermanager op MBO Amersfoort, heeft samen met een grote horecaonderneming restaurant First Class opgericht. Van Dasselaar legt uit dat de studenten aan een entreeopleiding vaak een grotere ondersteuningsbehoefte of afstand tot de arbeidsmarkt hebben. “Dit kunnen leer- of gedragsproblemen zijn, maar ook een gebrek aan motivatie of sociale factoren. Daarom passen wij het onderwijs zodanig aan dat het past bij deze leerlingen.”
De entreeopleiding vervangt sinds augustus 2014 de AKA (arbeidsmarkt gekwalificeerd assistent) en niveau 1-opleidingen. Jongeren zonder diploma worden in een jaar voorbereid op een mbo 2-opleiding of op de arbeidsmarkt in een assistent-functie. De leerlingen ontwikkelen in dit jaar de belangrijkste vaardigheden die nodig zijn voor de arbeidsmarkt. De praktijk staat centraal en de leerlingen krijgen intensieve coaching en loopbaanbegeleiding om uitval te voorkomen. Leerlingen kunnen een entreeopleiding volgen als ze niet voldoen aan de toelatingseisen voor een mbo 2-opleiding of hoger. Ook moet de leerling op 1 augustus minimaal 16 jaar zijn.
First Class heeft maatschappelijk doel
Annet Seevink is de bedrijfsleider van First Class. Zij benadrukt dat First Class een maatschappelijk doel heeft. Deze entreeopleiding leidt leerlingen op tot horeca-assistent. De leerlingen gaan niet naar school, maar volgen theorie en praktijk volledig in het bedrijf. Seevink: “De leerling komt samen met ouders of begeleiding vanuit school op intakegesprek. Daarvoor hebben wij al goed contact met de school van herkomst, zodat we kunnen beoordelen welke begeleiding de leerling nodig heeft. Tijdens het gesprek merken we al snel of de leerling geschikt is voor de opleiding.”
Meer weten?
- Op het Koning Willem I College in Den Bosch leren studenten via de omgekeerde leerweg leren en werken in een echte waterfabriek.
- Op het Sint Lucas in Eindhoven leren mbo-studenten door levensechte praktijkopdrachten van opdrachtgevers aan te nemen.
- Deze 11 ontwerpregels bieden houvast bij de inrichting van werkplekleren.
- Deze onderwijsvormen bevorderen zelfsturend leren bij entreestudenten.
- Ontdek wat de meest effectieve manier is om praktijksimulaties te ontwerpen in een vraaggerichte leeromgeving.