Onderwijsinnovatie en vernieuwing: hoe doe je dat?
praktijk
po vo mbo so

Onderwijsinnovatie en vernieuwing: hoe doe je dat?

Veel leraren bruisen van de ideeën. Zij weten als geen ander wat er nodig is om de onderwijspraktijk te veranderen. Toch is het niet altijd even makkelijk om nieuwe ideeën of onderwijsinnovaties te realiseren. Hoe onderzoek je bijvoorbeeld of er behoefte is aan jouw idee? Hoe betrek je collega’s en zorg je voor draagvlak? Lees de tips van pionierende leraren.

In een serie van vier video’s hebben we verschillende tips voor het realiseren van innovatieve ideeën op een rij gezet. De tips gaan over vier fases bij onderwijsvernieuwingen: de basis leggen, brainstormen, onderzoeken en verduurzamen.

Stap 1: De basis

Hoe leg je de basis voor een nieuw initiatief in je school? Wat is je eerste stap en hoe kun je dit aanpakken? Anne de Jong, leraar godsdienst en levensbeschouwing op het Kalsbeek College in Woerden, vertelt hoe zij haar initiatief Digitaal verhalend leren gestart is. Bekijk de onderstaande video voor tips voor een goed begin van je project.

Stap 2: Onderzoek doen

Hoe kun je onderzoeken of er behoefte is aan jouw initiatief? Hoe kijken andere mensen tegen dit initiatief aan en hoe kun je zorgen dat het goed aansluit bij de behoefte van leerlingen en het team? Ga je op onderzoek binnen en buiten je eigen school? Frank Veenstra, leraar openbare jenaplanschool De Vuurvogel in Malden, legt in de onderstaande video uit hoe hij onderzocht of zijn initiatief aansloot bij de doelgroep.

Stap 3: Brainstormen met collega’s

Hoe brainstorm je over een nieuw initiatief om jouw onderwijs te verbeteren? Waar begin je, hoe betrek je collega’s en hoe pak je het aan? Erik Ex, leraar geschiedenis op O.R.S. Lek en Linge in Culemborg, vertelt hoe hij collega’s betrok bij zijn initiatief Leren door ervaringen.

Stap 4: Onderwijsinnovatie verduurzamen 

Waar en hoe moet je als pionierende leraar beginnen met vernieuwen? En bijna nog belangrijker: hoe zorg je dat jouw idee op een duurzame manier in de schoolorganisatie wordt voortgezet? Nienke Flier, leraar wiskunde op het Nuborgh College in Elburg, legt uit hoe zij dit heeft gedaan met haar initiatief Gezond koken, als onderdeel van het project Talentontwikkeling.

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.