Voorleesfilm motiveert leerling en ouder bij leren lezen
praktijk
Leesbevordering po

Voorleesfilm motiveert leerling en ouder bij leren lezen

Een filmpje van één minuut waarin leerlingen een pagina uit hun boek hardop voorlezen. Leraar Fedor Baarslag maakt elke maand zo’n voorleesfilm van zijn leerlingen. Deze deelt hij met hun ouders, zodat zij betrokken raken bij het leren lezen. Na een aantal films ontstaat er een reeks die de groei in leesvaardigheid zichtbaar maakt voor de leerling, de ouders en de leraren.

  • Deze video kan worden embed

Fedor Baarslag is groep 3-leerkracht op OBS de Wije (voorheen basisschool Tellegen) en bedenker van ‘Kijk mij… voorlezen op film!’. Voorleesfilms opnemen ontstond uit de gedachte dat ouders een belangrijke rol in de leesontwikkeling en -motivatie van kinderen spelen. 

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die opgroeien in een rijke leesomgeving over het algemeen uitgroeien in fervente lezers. Ouders spelen dus een belangrijke rol als het gaat om leesmotivatie. Stichting Lezen stelt dat de leesopvoeding zeer bepalend is voor leessucces. De invloed van ouders is zelfs meer dan drie keer groter dan die van de leraar, wanneer beiden een actieve leesopvoeding aanbieden. 

Het effect van voorleesfilms

Baarslag onderzocht het effect van de voorleesfilms op negen scholen. Uit dit onderzoek blijkt dat voorleesfilms positief bijdragen aan het vergroten van de ouderbetrokkenheid bij lezen. Ook heeft het een positief effect op de leesmotivatie van leerlingen. Met name de groei in leesvaardigheid, die zichtbaar wordt in een reeks voorleesfilms ervaren leerlingen en hun ouders als motiverend. 

Het bekijken van de voorleesfilms riep bij veel ouders gevoelens van trots op. Met als resultaat dat ze hun kind complimenten en positieve aandacht gaven voor hun leesvorderingen. Ook dit draagt bij aan de leesmotivatie van leerlingen. 

Pas op voor prestatiedruk

Wat ook uit Baarslags onderzoek naar voren kwam, is dat een kleine groep leerlingen (tussen de 5 procent en 7 procent) het opnemen van voorleesfilms geen plezierige activiteit vindt. Uit de resultaten blijkt dat zij vooral de tegenovergestelde en negatieve aspecten ervaren, zoals ‘prestatiedruk’ en een ‘angst voor negatieve beoordeling’. Baarslag concludeert hieruit dat het belangrijk is om de voorleesfilm niet te verplichten. Wil je met voorleesfilms aan de slag? Dan luidt het advies: laat leerlingen vrij in wanneer, wat en hoe vaak ze willen voorlezen op film. 

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.