Versterk de intrinsieke motivatie voor rekenen met de Grote Rekendag
Op de Grote Rekendag staat de hele dag in het teken van rekenen. Leerlingen rekenen in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! In Venray en Oostrum slaan het primair en middelbaar beroepsonderwijs de handen ineen om deze rekendag mogelijk te maken.
Het idee om de Grote Rekendag door studenten te laten uitvoeren is ontstaan vanuit het innovatieproject Rekenen is Leuk! Nadat het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een streep zette door het centrale rekenexamen gingen Bert Keulen en Sanne Martens van Gilde Opleidingen op zoek naar mogelijkheden om de intrinsieke motivatie voor het vak rekenen te versterken. Dit resulteerde in het organiseren van prikkelende rekenactiviteiten zodat studenten ervaren hoe leuk rekenen is: het innovatieproject Rekenen is Leuk!
Verbinding school en beroepspraktijk
Door studenten zelf de Grote Rekendag te laten organiseren zijn ze op een betekenisvolle manier met rekenen bezig op een manier die past bij hun toekomstige beroep. Zo ervaren ze niet alleen zelf hoe leuk rekenen kan zijn, maar leren zij ook op welke manieren ze rekenen interessant kunnen maken voor basisschoolleerlingen. Deze samenwerking tussen po en mbo is een goed voorbeeld van het maken van een zinvolle verbinding tussen school én de werkplek. De studenten doen praktijkervaring op met het plannen en organiseren van rekenactiviteiten en de leraren hebben even hun handen vrij omdat hun lessen door de studenten worden overgenomen.
Meer weten?
- Wil je meer weten over hoe je rekenopdrachten aanbiedt in een betekenisvolle context? Lees dan de artikelen Rijke rekenproblemen en Meten met je voeten.
- Heb je leerlingen in de klas die moeite hebben met rekenen? Je kunt ze helpen door maatwerk te bieden.
- Zo ontwikkel je een strategie om handig te leren rekenen.