Gelijke kansen en wat je er als leraar voor kunt doen
beleid
Kansenongelijkheid in het onderwijs neemt toe. Wat kun jij als leraar doen om dit tegen te gaan?
Meedenken over onderwijsbeleid als leraar-ambtenaar
beleid
Leraren kunnen meer inspraak hebben op onderwijsbeleid dan ze denken. In Rotterdam levert de leraar-ambtenaar waardevolle input over de onderwijspraktijk.
Als leraar heb je meer invloed op beleid dan je denkt
beleid
Als leraar heb je soms het gevoel dat beleid je overkomt. Maar dat hoeft niet. Er zijn verschillende manieren om invloed uit te oefenen op onderwijsbeleid.
Invloed uitoefenen op onderwijsbeleid via een lerarenraad
beleid
Als leraar zijn er meer mogelijkheden om mee te denken over onderwijsbeleid dan je denkt. Bijvoorbeeld via een lerarenraad.
Versterk burgerschap in de klas met fotoproject Dit artikel bevat een video
praktijk
Versterk het wereldburgerschap van leerlingen van groep 7-8 en het vo met indringende foto's uit het lespakket Streets of the World. Lees hoe leraar Liesbeth Breek dit toepast in haar lessen.
Wat er niet klopt aan de meervoudige-intelligentietheorie
praktijk
Veel leraren werken met de meervoudige-intelligentietheorie, ontwikkeld door onderwijspsycholoog Howard Gardner. Maar deze theorie is wetenschappelijk niet bewezen. Wat klopt er wel én niet aan?