337 artikelen gevonden

Misconcepten: zo zet je leerlingen op het juiste spoor Dit artikel bevat een video

praktijk

Abstracte begrippen kun je door verschillende werkvormen in de klas concreet maken. Daarmee spoor je misconcepten op en kun je leerlingen verder helpen. Lees meer hierover.

bijgewerkt op 15 oktober 2020 vo mbo

Moeilijke begrippen? Maak ze duidelijk met concept mapping Dit artikel bevat een video

praktijk

Moeilijke begrippen kun je beter overbrengen als je leerlingen een concept map laat maken. Bekijk een voorbeeld uit de natuurkundeles over het heelal

bijgewerkt op 6 januari 2022 vo

Enthousiasme voor CKV op het vmbo Dit artikel bevat een video

praktijk

Het vak culturele en kunstzinnige vorming is voor vmbo-leerlingen uitdagend als het betekenisvol is en leerlingen veel keuzevrijheid krijgen, vindt leraar Bas Postma

bijgewerkt op 26 maart 2019 vo

Leerlingen motiveren met cultuurgebaseerd onderwijs Dit artikel bevat een video

praktijk

Cultuurgebaseerd onderwijs integreert kunst en cultuur in reguliere vakken. Zo wil het Amadeus Lyceum leerlingen motiveren en hun onderlinge band verstevigen.

bijgewerkt op 25 september 2022 vo

Scaffolding daagt leerlingen uit tot zelfstandig leren Dit artikel bevat een video

praktijk

Scaffolding is een manier van instructie, waardoor leerlingen zelfstandig leren leren en steeds een stapje verder komen in hun leerproces. Het daagt leerlingen uit om hardop te denken en zelf met antwoorden te komen. Deze vorm van instructie is maatwerk: leerlingen maken zelfstandig stappen om te verder te komen met leren.

bijgewerkt op 1 juli 2022 po vo mbo so

Hoe herken je pestgedrag in de klas en hoe pak je het aan?

praktijk

Hoe herken je pestgedrag in de klas en wat kun je er als leraar aan doen? Tips en informatie voor veilig groepsgedrag zonder pesten.

bijgewerkt op 16 juni 2021 po vo mbo

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.