109 artikelen gevonden

Weer samen in de klas: hoe creëer je groepsgevoel?

praktijk

Structurele aandacht voor groepsdynamiek zorgt voor een groepsgevoel. Lees hier hoe twee minuten per les het verschil kunnen maken.

25 augustus 2021 vo

Contact tussen leraar en leerling belangrijk voor pedagogisch klimaat

praktijk

Goed contact met leerlingen is belangrijk om te kunnen leren. Hoe zorg je als leraar voor een goed pedagogisch klimaat in de klas?

bijgewerkt op 1 juni 2021 po vo mbo so

Zo sluit je het schooljaar goed af

praktijk

De afsluiting van een schooljaar is een belangrijk moment. Een ritueel kan meer diepgang geven, je leerlingen helpen bij de overgang en het gemeenschapsgevoel versterken.

9 juni 2021 po vo

Van groep 8 naar de brugklas: tips voor een soepele overgang

praktijk

Hoe bereid je groep 8 leerlingen voor op de brugklas? In Duiven werken een basisschool en een middelbare school nauw met elkaar samen om de overgang zo soepel mogelijk te maken.

bijgewerkt op 8 augustus 2024 po vo

‘Laat leerlingen hun eigen toekomst vormgeven’

levenslessen

Philippe Boekstal (55) geeft al meer dan 30 jaar filosofie in het voortgezet onderwijs en besefte tijdens onderwijs op afstand nog meer hoe belangrijk het is om écht contact te maken met je leerlingen.

Les op afstand 26 mei 2021 vo

Hoe kun je leerlingen intrinsiek motiveren? Dit artikel bevat een video

onderzoek

Autonomie, structuur en een leergerichte aanpak zorgen dat leerlingen leren vanuit motivatie in plaats van 'moetivatie'. Dat zorgt voor diepgaander begrip.

bijgewerkt op 24 april 2024 po vo mbo so

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.